Ctyrmi pismeny INFP, jednim slovem … ja :D

  Chci to probrat opravdu do detailu, takze si vezmu na musku dokument visici na www.kupredu.cz/data/editor/File/podklady-vyuka/ mbti-podrobne.pdf , kde o IFP, do ktere patri typy INFP a ISFP, pisou.

V jednoduchosti to jsou “Introvertni typy s prevahou citeni”: Dominantni funkci teto skupiny je dovnitr obracene Citeni Fi Mivaji bohate rozvinuty vnitrni svet hodnot, ale malokdy se o nem zmini, protoze jejich jemnost a vasnive presvedceni je prekryto tichou rezervovanosti. To zpusobuje, ze byvaji casto nepochopeni. Pokud je jejich druhotnou funkci iNtuice NE, pak ta komunikuje s vnejsim prostredim pres filtr pocitu.

Pokud se vztahuji ke sve ­tu svymi Smysly Se, byvaji spise pasivnimi prijemci dat a informaci. Byvaji pristupni novym myslenkam a jsou prizpusobivi. To vse ale jen do chvile, pokud neni ohrozeno neco, ceho si vazi. Tito lide v sobe chovaji spoustu vrelosti a schopnosti se pro neco nadchnout, vetsinou se vsak na to neprijde az do doby, kdy je skutecne dobre poznate.

Svou vrelost si uchovavaji uvnitr, jako teplo pod kozichem, a nesetkame se s ni, dokud nas nepozvou az do nejtesnejsi blizkosti – coz se stava zridka. Vedeni svymi bohate rozkosatelymi vnitrnimi pocity mi ­vaji sklon soudit svet podle nekdy sveraznych etickych principu a moralistnich meritek.

Jinymi slovy, radi posuzuji veci podle svych osobnich hodnot a preferenci. Protoze jsou vsak Introverty, maji sklon si tyto hodnoty volit subjektivne, bez ohledu na okoli. Sami vedi, ktere veci jsou pro ne nejdulezitejsi a haji je za kazdou cenu. Jako Idealiste jsou schopni vrhnout obrovska mnozstvi energie pro dobro nejake veci.

Ktera to vsak bude, nemusi byt do posledni chvile jasne. Intenzivni oddanost jejich svetu vnitrne hyckanych hodnot a prozitku z nich cini lidi, kteri jsou vedeni svym srdcem. Nepodari-li se jim jejich vnitrni bohaty vesmir nejakym zpusobem sjednotit a usporadat, jsou nepredvidatelni jako lod bez kormidla.

Jejich pevny a osobne pojimany system hodnot z nich muze vytvorit pilire kazde organizace. Podrizenou funkci je u nich navenek obracene Mysleni TE jez ma sklon byt ponekud mene rozvinute. To neznamena, ze by byli logicky nejak menecenni. Muze se jim ale prihodit, ze pricinlive shromazdi bez vyberu vice dat a informaci, nez kolik budou schopni zpracovat. Masa nesystematickych udaju je pak muze snadno zavalit.

Zatimco extravertni lide s darem Mysleni ET byvaji bravurni v organizovani informaci a ve vyhmatnuti toho nejdulezitejsiho, IF si v takovychto situacich vedi rady ze vsech typu nejmene.

Proto by pokud mozno meli kazdou informaci uvazit a rozhodnout, zda ji skutecne potrebuji. Zalezi-li jim na necem, vetsinou pro to horuji celym svym srdcem. Pokud maji moznost pracovat na vecech, jimz veri a s nimiz se identifikuji, je jejich vykon dvojnasobny; pokud tomu tak neni, muze byt jen polovicni.

Touzi po tom, aby jejich prace mela nejaky smysl, prispivala k necemu, co ma pro ne vyssi vy ­znam – porozumeni mezi lidmi, stesti, zdravi ci odstraneni chudoby. Prahnou po smyslu za hranicemi materialniho uzitku ci penezni odmeny, at jsou tento uzitek nebo odmena jakkoliv velke.

Ve vsem, ceho se jejich Citeni dotkne, byvaji perfekcionisty. Nejspis je naplni stestim nejaka samostatna a individualni prace prodchnuta hodnotami. Pokud tomu primo neprospiva nebo neni vyzadovano povahou toho, co delaji (napriklad ziskavani prostredku pro nejaky bohuliby ucel), nemaji nutkani delat na jine dojem a ohromovat je, tim mene je ovladat a mit nad nimi moc. Jejich prateli byvaji vetsinou lide s podobnymi hodnotami. Protoze jejich usudky ridi introvertni Citeni, pomeruji sve uspechy vnitrnimi standardy dokonalosti, ktere si sami vytvorili, spise nez tim, co by mohlo byt za danych okolnosti realne mozne.

To muze pusobit, ze mohou trpet pocitem vlastni nedokonalosti, tim, ze za rozpor mezi jej ich vnitrnim idealem a vnejsi skutecnosti mohou tak trochu i oni sami. Potrebuji pracovat k necemu nebo pro neco, oc jim skutecne jde. Maji-li takovyto ideal, a pokud se jim podari dobre rozvinout sve vnimani, aby dokazali realisticky poznat pripadne obtize a moznosti, mohou byt nesmirne vykonni a dosahnout znacneho stupne sebeduvery. Pokud ale nemaji ideal, ktery by stal za jejich usili, stavaji se nejednou precitlivelymi a bolestinskymi, ztraceji duveru v sebe i v zivot.

Pokud se jim nepodari ovladnout sve vnimani, budou se pohybovat mimo realitu, kde budou usilovat o nemozne a dosahovat zoufale malo. Pouze pro INFP plati: Pokud o nejakem typu plati “ticha voda brehy mele”, je to prave INFP. U INFP je take dominantni jej ich introvertni Citeni, ktere prahne po kontinuite, jednotnosti, souladu hodnot a chovani.

Rado se k necemu prihlasuje, ne vzdy je jim vsak predem jasne, co to bude obnaset. K nekolika malo nejblizsim lidem si dokazi vytvorit velmi hluboky, ba az vasnivy vztah. Totez muze platit i o poslanich, idejich ci ideologiich.

Oznaceni, ktere je charakterizuje, je, ze jsou opravdu idealisticti. Tento jejich povahovy rys zpusobuje, ze se nekdy citivaji izolovani, v neposledni rade i proto, ze jejich vyskyt v populaci se pohybuje kolem 4 procent. Umeji dobre interpretovat symboly, nebot ty hraji v jejich zivote dulezitou ulohu a jsou schopni nazirat na ruzne situace z ruznych perspektiv.

Zasluhou sve extravertni iNtuice NE , jakozto pomocne funkce, maji INFP dobrou dispozici pochopit, jak jejich chovani mohlo ovlivnit okolni svet. Tvar, kterou nastavuji svetu, byva spise placha a zdrzenliva, ale zasadova.

Byvaji to klidni, uvazlivi, nevtiravi a vetsinou prijemni lide. I kdyz si navenek udrzuji od jinych odstup, uvnitr jsou vsechno jenom ne odtaziti. Umeji s jinymi jejich zalezitosti silne prozivat, s intenzitou, se kterou bychom se u ostatnich typu shledali jen zridka. INFP mivaji hluboky smysl pro cest, ktery prameni z vnitrniho sveta jejich hodnot.

Archetyp INFP je princ z pohadky, ktery bojuje proti zlu, ci obrance pravdy typu Jana Husa. Abychom je pochopili, musime porozumet tomu, oc jim jde, protoze obeti, ktere jsou schopni prinest nekomu nebo necemu, v co veri, neznaji temer mezi. INFP ve svem ziti stale usiluji o jednotu, jednotu tela a du ­se, emoce a intelektu, vedecky receno leve a prave mozkove hemisfery.

Spatne snaseji a nesnadno se vyrovnavaji s odchylkami a uchylkami vseho druhu a dokazi byt nelitostni vuci odpadlikum a zradcum, i kdyz se prave oni jimi snadno stavaji. Keirsey a Bates uvadeji, ze jejich zivotem se casto muze vinout sotva postrehnutelny tragicky motiv. Jejich hluboke zaujeti pro pozitivni a veskrze dobre, ba spasne cile na druhe strane zpusobuje, ze jsou velmi vnimavi vuci zlu a vubec tomu temnejsimu, co se na svete deje.

Jejich uvazovani dava prednost citovemu a subjektivnimu hodnoceni pred logickou racionalitou. Uvazuji a rozhoduji se spise v pojmech jako krasny-osklivy, dobry-spatny ci moralni-nemoralni.

Dojmy, ktere jim zprostredkovava jejich iNtuice, byvaji nezaostrene, celistve, globalni, jakoby neustale proudici kolem nich. Nekdy byvaji s logikou trochu na stiru, protoze ji pokladaji za neco spi ­se uceloveho, dobrovolne volitelneho. Tim popouzeji Racionalni NT, kteri v ni spatruji zakladni rad sveta a vsude se ji zaklinaji.

Maji v oblibe povolani misionaru, v doslovnem i prenesenem slova smyslu, najdeme je v kleru, na vysokych skolach na katedrach psychologie, architektury, psychiatrie, literatury i jazyku, ve vedeckych a umeleckych oborech spise individualniho typu. Vetsinou se spise vyhybaji podnikani a byznysu.

Maji silnou vuli a dostatek sebekazne, aby se na danou; cinnost dukladne pripravili, pricemz vysokoskolsky typ studia jim “sedi” lepe nez stredoskolsky. Jsou to typy “ucencu”, a protoze jsou to NF, byvaji zvlaste talentovani na reci. Snadno vyslysi neci volani o pomoc, kterou jsou schopni a ochotni poskytnout i za znacnych obeti ­ svych vlastnich i ostatnich.

V praci byvaji znacne adaptibilni, s otevrenosti vitaji nove myslenky, napady a informace, stale si uvedomuji rozpolozeni a pocity ostatnich. To jim umoznuje s vetsinou lidi dobre vychazet, i kdyz s jistym psychologickym odstupem.

INFP nemaji radi casta prerusovani toho, co delaji, irituji je necekane telefonaty, nahle nalehave ukoly a nezvane navstevy. Mohou-li si vybrat, pracuji radeji sami, ale jejich vykonnost nijak viditelne neklesa, obnasi-li jejich prace i styk s jinymi lidmi. Nevadi jim komplikovane ulohy, nesnasi ale “parani se” s prilis mnoha opakovanymi rutinnimi podrobnostmi.

V datech a faktech se tak mohou cas od casu splest, nikdy vsak v zasadnich vecech, tam, kde jde o stezejni hodnoty. Prestoze jsou to typy rizene Vnimanim, P, nemaji radi zalezitosti, ktere jsou nejak podminecne ci hypoteticke.

Jsou to lide majici v tomto smeru sklon k cernobilemu videni: vidi veci bud jako realne, nebo jako fantazii a nic mezi tim. Promyslet, “co by, kdyby” je nebavi a ztraceji v takovych pripadech trpelivost. V praci i v osobnim zivote se mnohdy mohou hluboce angazovat, jako by byli pod svatou prisahou. Maji radi harmonii a jsou ochotni zajit az do extre ­mu, aby zabranili konfliktu.

Harmonie v jejich pojeti znamena take vyvazenost. Mohou se tak nekdy zdrahat vyjadrit otevrene a bezprostredne svou naklonnost ci radost a voli proto spise neprime zpusoby. Obcas mohou tyto jinak “tiche vody” podlehnout svodum a v myslenkach, ale i doslova, se dokazi prekvapive vydat “nejak jinam”, mimo sve hajemstvi, zmenit zamestnani, opustit svuj obor nebo oblibeny myslenkovy model, treba se nechat obloudit i jinou zenou nebo muzem a opustit dosavadni partnery, ale to vse v drtive vetsine pripadu jenom proto, aby zahy poznali, ze “doma je nejlip”, a velmi pokorne se vratili.

Aby byli skutecne vykonni a motivovani, at jiz jako radovi pracovnici nebo manazeri, potrebuji INFP videt smysl sve prace a mit pro ni pevny hodnotovy system, napriklad podnikovou filosofii, eticky kodex firmy ci jeji vizi a poslani. Rodine i zamestnani byvaji silne oddani, byvaji schopni silne sympatie a znacne prizpusobivosti, a proto se s nimi da snadno vyjit.

Jejich introvertni Citeni jim nedovoluje porusovani soukromeho prostoru ostatnich. INFP nemaji sklon se nejak vyrazne prosazovat, nekdy i davaji prednost tomu, aby za ne rozhodovali jini. To jenom do te chvile, nez se nekdo nebo neco dotkne nejake jejich zasady.

V takove situaci se mohou mezkovite vzeprit jakekoliv “rozumne” argumentaci a neustoupit ani o pid. Je dobre vedet, ze prohresky proti svym nejdrazsim hodnotam INFP snadno nepromijeji. Potiz s nimi je v tom, ze jejich v zasade nekonfliktni a introvertni povaha muze vyslat nejednoznacny signal.

Nekdo treba mohl prestoupit predpis nebo narizeni ci porusit neco, co INFP poklada za dulezite. Kdyz zjistil svou chybu, omluvi se: “Pardon, ja nerad”, “Ja nevedela” a podobne. INFP patrne zamumla: “Jo, jo, dobry”, a provinilec ma v dobre vire za to, ze vec je smazana.

Bohuzel se casto myli, vec neni zapomenuta a odpuste ­na, u INFP dana osoba nadale zustava ve skatulce toho, kdo je schopen zachovat se nespravne.

Zmocni-li se nekdy INFP zachvat zloby nebo vzteku, bude jeste po dlouhe dobe provinilec zirat, jak dlouho si to INFP na nej umi pamatovat a predhodit mu to treba i v situaci, ktera s jeho davnym prestupkem nema pranic spolecneho.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.